Monday, July 9, 2007

Ένα ξεκίνημα

Δευτέρα 9 Ιουλίου – και τώρα πια κανείς δεν έχει αμφιβολία πως έτσι θα πάει το πράγμα από εδώ και πέρα. Όλο και σκληρότερα λόγια, όλο και σκληρότερη σύγκρουση, όλο και περισσότερα θύματα, τα μαρμαρένια αλώνια των εκλογών είναι ήδη μπροστά μας και κάποιος δεν θα φύγει ζωντανός από εδώ…

Το ποιος θα έχει τον κάθε ρόλο είναι θέμα στρατηγικής. Οι πρώτες ενδείξεις είναι πως στην κυβερνητική πλευρά, ο κ. Καραμανλής θα έχει μια θέση στο λόφο ενώ οι στρατηγοί του θα πέφτουν στη φονική μάχη, ενώ ο κ. Παπανδρέου θα επιζητεί τη μονομαχία. Μικρή διαφορά. Το βέβαιο για όλους τους πολίτες είναι πως οι εκλογές στην ουσία έχουν ήδη προκηρυχθεί και απομένει να απαντηθεί το ερώτημα εάν το έργο θα είναι μικρού μήκους –ας πούμε 16 Σεπτεμβρίου- ή ένας Μπεν Χουρ έως το Μάρτιο. Αλλά το περιεχόμενο του έργου το γνωρίζουμε και δεν πρόκειται να αλλάξει έως την Κυριακή που θα διαλέξει ο Πρωθυπουργός.

Μέσα στη βράση της θερινής τους πολεμικής προπαρασκευής, πάντως, οι δύο αρχηγοί θα μπορούσαν ίσως να ρίξουν μια ματιά σε ό,τι συνέβη χτες το απόγευμα στο Σύνταγμα, σε αυτή την αυθόρμητα οργανωμένη συγκέντρωση διαμαρτυρίας για την καταστροφή στην Πάρνηθα. Η συγκέντρωση δεν ήταν μεγάλη. Ασφαλώς και η Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ θα κάνουν σύντομα μεγαλύτερες, πολύ μεγαλύτερες συγκεντρώσεις στο Σύνταγμα. Είχε όμως τρία χαρακτηριστικά που ίσως όχι σε αυτές τις πρώτες εκλογές, αλλά από εδώ και πέρα μπορεί να σφραγίσουν τον τρόπο με τον οποίο διεξάγεται και τον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες αντιλαμβάνονται την πολιτική από εδώ και πέρα.

Το πρώτο είναι η αυτοοργάνωση. Δεν κινητοποιήθηκαν τοπικές, δεν πληρώθηκαν χρήματα, δεν υπήρχε καν ένας οργανισμός όπως αυτός του Αλ Γκορ για να οργανώσει φαντασμαγορικά θεάματα σαν το Live Earth. Ήταν απλώς ένα ξεχείλισμα καταπιεσμένης οργής, την ώρα που οι περισσότεροι επέστρεφαν από το weekend στο εξοχικό – πιθανότατα σε καταπατημένο δασικό οικόπεδο. Οι περισσότεροι, αλλά τώρα πια όχι όλοι.

Το δεύτερο χαρακτηριστικό είναι η ανάδειξη της νέας τεχνολογίας για πρώτη φορά από όσο θυμάμαι σε μηχανισμό πολιτικής κινητοποίησης. Blog, SMS, e-mail – λέξεις που, για να λέμε την αλήθεια, αν λένε την αλήθεια οι αριθμοί, δεν έχουν περιεχόμενο για τη μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων, αποκτούν σε συγκεκριμένο κοινό (στις πόλεις και τους νέους κυρίως, αλλά όχι μόνο) μια δυναμική που υπερβαίνει τον τεχνικό τους χαρακτήρα. Γίνονται φορείς πολιτικής.

Και το τρίτο είναι η έκφραση μιας γενικευόμενης λαϊκής δυσπιστίας, ιδιαίτερα στις νεότερες ηλικίες, για το πολιτικό σύστημα και την ικανότητά του να ανταποκρίνεται στη δική τους ιεράρχηση των προκλήσεων για την ελληνική κοινωνία. Πρόκειται για μια κρίση νομιμοποίησης με μέλλον.

6 comments:

Swell said...

Πολύ σωστή η άποψή σου για τη χθεσινή συγκέντρωση στη Βουλή. Είναι σαφές, νομίζω, ότι αν περιμένουμε από τα κόμματα και τους όποιους φορείς, τέτοιες κινήσεις, μπορούμε να πούμε απλά "καληνύχτα".

Fivos Karzis said...

Είναι φανερό πως η πολιτική διαχείριση του περιβάλλοντος έχει αποτύχει. Όποιος κοιτάξει δίπλα του το βλέπει. Αλλά και οι πολίτες έχουν μεγάλη ευθύνη. Πολίτες δεν είναι και αυτοί που έχτισαν μισή Αθήνα αυθαίρετα, κι εκείνοι που και σήμερα ακόμη προτιμάνε ένα οικοπεδάκι, χωρίς να σκέφτονται ότι θα πάθουν και οι ίδιοι ασφυξία όταν δεν θα έχει μείνει τίποτα πράσινο;
Το ζήτημα είναι ποιός θα κάνει την αρχή για να γίνει κάτι και να μην μείνει στη μέση. Την κάνουν οι πολίτες. Δεν θέλω να αποκλειστούν τα κόμματα. Αντίθετα, θέλω να ΥΠΟΧΡΕΩΘΟΥΝ (γιατί αλλιώς δεν το βλέπω) να μετρήσουν το κόστος του συμβιβασμού με την περίφημη "ελληνική πραγματικότητα" και να το βγάλουν μεγαλύτερο από την υποχρέωση του κράτους να προστατεύει τη χώρα και τους ανθρώπους από τον αφανισμό, έστω κι αν πρόκειται για επιθυμία μερικών να αυτοχειριαστούν για να πεθάνουν οικοπεδούχοι.

Rodia said...

Η ευθύνη του απλού πολίτη έίναι πολύ μικρή αν σκεφτούμε ότι το κράτος και οι λειτουργοί του, καθώς και οι διάτρητοι παραθυρούχοι νόμοι, τον οδηγούν προς την αυθαιρεσία. Σιγά σιγά και μαλακά, η αυθαιρεσία φτάνει να γίνεται καθεστώς εξαιτίας ενός τύπου ανταγωνισμού «γιατί αυτός κι όχι εγώ» στην αρένα της παρανομίας. Οταν το κράτος είναι ο πρώτος διδάξας και πιστός οπαδός της παρανομίας, όταν οι ταγοί δείχνουν το δρόμο προς τη παρανομία και αυθαιρεσία με ένα μεγάάάάλο βέλος (ένα βέλος Νααα! με το συμπάθειο) πώς μπορεί να ζητούμε από τον απλό πολίτη να αντιστέκεται;

..και.. όσοι αντιστάθηκαν και (εξακολουθούν να) αντιστέκονται, είναι απλώς τα κορόιδα..

Fivos Karzis said...

Εντάξει, αλλά δεν θα πούμε και μπράβο στους αδίστακτους. Το ζήτημα είναι η διαφθορά, η "εξυπνάδα", το μέσον να έχουν ως ελάχιστο αντίτιμο του κέρδους που προσφέρουν μια κοινωνική και ατομική αποδοκιμασία.

Rodia said...

Αν το σχόλιό μου αφήνει την εντύπωση ότι «η διαφθορά, η "εξυπνάδα", το μέσον» χρειάζονται την επιδοκιμασία του πολίτη.. εχμ.. κάπου χάνω στο γραπτό λόγο...
:-)

nikos said...

Για εμένα λοιπόν ισχύουν τα παρακάτω:

Η αποχή δεν είναι πολιτική άποψη όταν:

είμαι στην παραλία
δεν παράγω κανένα κοινωνικό έργο
δε συμμετέχω σε καμία κοινωνική/περιβαλλοντική/μη-κυβερνητική και γενικά -κη οργάνωση
το μόνο που ξέρω είναι να παραπονιέμαι από τον καναπέ
αγανακτώ με όλους και όλα αλλά όχι με την αναλγησία μου

Η αποχή όμως μπορεί να είναι μια σοβαρή πολιτική άποψη όταν:

δεν είμαι στην παραλία χωρίς ένα ραδιοφωνάκι ή μια εφημερίδα ή έστω μια συζήτηση σχετικά
παράγω κοινωνικό έργο και το προασπίζω
συμμετέχω σε τουλάχιστον μια κοινωνική/περιβαλλοντική/μη-κυβερνητική και γενικά -κη οργάνωση
δεν παραπονιέμαι από τον καναπέ
αγανακτώ με όλους και όλα αλλά κυρίως με την αναλγησία μου


Με βάση τα παραπάνω θα ήθελα να δω μια δημοσκόπηση λίγο διαφορετική. Μια δημοσκόπηση που να μην έχει ως «στόχο» το πολιτικό σύστημα ως παρουσιάζεται, αλλά εμάς. Με αντιπροσωπευτικό δείγμα πάνω από 100 νοματαίους, που θα τους φέρνει μπροστά στις πολιτικές/κοινωνικές τους ευθύνες ρωτώντας κάτι απλό.

Απείχατε από τις εκλογές της 7ης Ιουνίου;
Ναι Όχι
Αν ναι προσφέρετε κοινωνικό έργο;
Ναι Όχι

Εσείς τι αποτελέσματα νομίζετε ότι θα είχε;