Monday, December 3, 2007

Η Ολυμπιακή πετάει (χρήμα στον αέρα)

Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου – και τι είναι αριστερή πολιτική για την Ολυμπιακή; Αριστερή πολιτική είναι να κλείσει!

Για το πώς έφτασε εδώ που έφτασε η Ολυμπιακή, ποιος τη βούλιαξε και πώς, ας μην τα πολυλογούμε. Σε αυτή τη χώρα ζούσαμε όλοι και γνωρίζουμε τι εστί κομματική συνενοχή και σε ποιες αναλογίες. Όλοι γνωρίζουμε πώς και γιατί διορίζονταν οι διοικήσεις σε αυτή την εταιρία που ήταν η τούρτα στο μεγάλο πάρτυ του κομματικοκρατισμού για τουλάχιστον ένα τέταρτο του αιώνα. Όλοι γνωρίζουμε γιατί και πώς οι υπάλληλοί της κατέστησαν από τους πλέον προνομιούχους, μολονότι εργαζόμενοι σε μια εταιρία που συστηματικά δεν έβγαζε τα λεφτά της. Όλοι ξέρουμε και πρόσωπα και αποφάσεις και υπουργούς, για να μην τους ξεχάσουμε κι αυτούς, που «χειρίστηκαν την υπόθεση» με αμετακίνητο κριτήριο να πληρώσει το κόστος ο επόμενος κι όχι ο ίδιος.

Όλα αυτά είναι γνωστά τοις πάσι και η κοινή γνώμη είναι πια πιο υποψιασμένη από όσο της αναγνωρίζεται. Αλλά τώρα, γιατί αριστερή πολιτική είναι να κλείσει η Ολυμπιακή; Για δύο λόγους:

Ο πρώτος είναι ότι εξακολουθεί να συσσωρεύει χρέη. Δεν πρόκειται για μια εταιρεία που ήταν ζημιογόνα και ελλειμματική αλλά εξυγιάνθηκε, βγάζει κέρδη ή έστω είναι ίσα βάρκα ίσα νερά και τώρα πέφτει θύμα παλαιών αμαρτιών. Φέσι έβαζε, φέσι βάζει. Είναι καλή. Ας το δεχτούμε. Είναι ασφαλής. Αναμφισβήτητα. Έχει άριστη εξυπηρέτηση. Να το προσυπογράψω. Αυτό τι σημαίνει; Ότι το σύνολο των πολιτών επιδοτεί τους ελάχιστους σε ποσοστό του πληθυσμού που την χρησιμοποιούν. Ότι πληρώνει ο δυστυχής συνταξιούχος που καπνίζει φτηνά τσιγάρα για να έχει φτηνό εισιτήριο ο προνομιούχος που ταξιδεύει δυο φορές την εβδομάδα για Βρυξέλλες ή Λονδίνο. Και όσο πιο συχνά ταξιδεύει, άρα κατά τεκμήριο όσο πιο προνομιούχος είναι, τόσο περισσότερο τον επιδοτούμε. Γιατί; Γιατί δεν είναι διατεθειμένος να πληρώσει από την τσέπη του ένα πολύ ακριβό εισιτήριο, όπως θα ήταν φυσιολογικά σε σχέση με το κόστος, για να έχει το σέρβις και την ασφάλεια της Ολυμπιακής. Θέλει και Ολυμπιακή, θέλει και το τζάμπα – ή το φτηνό. Και πρέπει να πληρώνουν οι υπόλοιποι. Για να λένε ότι το κράτος τους έχει εθνικό αερομεταφορέα. Άσχετα εάν δεν τον χρησιμοποιούν. Και κορόιδα και υπερήφανοι…

Ο δεύτερος λόγος είναι ότι η Ολυμπιακή είναι ένα πολύ κακό παράδειγμα. Υπόδειγμα διαιώνισης της παθογένειας και διατήρησης των στρεβλώσεων για να μην υπάρξει χρέωση πολιτικού κόστους. Εάν δεν αναληφθεί το κόστος του κλεισίματος σε μια τόσο σχοινοτενή και προκλητική υπόθεση, με ποιο κύρος θα εμφανιστεί η κυβέρνηση να πει, ας πούμε, σε κάποιους ασφαλισμένους ότι εκείνοι πρέπει να χάσουν κάτι από τα κεκτημένα τους για να λυθεί το ασφαλιστικό – λέω ένα πρόσφατο παράδειγμα. Και για να μην υπάρχει αμφισβήτηση μεγεθών, η Ολυμπιακή καταφέρνει να έχει μαζέψει χρέη της τάξης του 1,5% του ΑΕΠ – μαζί με τα πρόστιμα… Αν δεν γίνει τίποτα εδώ, που στο κάτω-κάτω αφορά σχετικά λίγους εργαζομένους και σχετικά λίγους ανθρώπους που χρησιμοποιούν αεροπλάνα και θέλουν τη μία εταιρεία και όχι την άλλη, εύλογα η λογική του «μην κάνεις τίποτα» θα επικρατήσει γενικά χαρίζοντας στη χώρα μερικά ακόμη χρόνια απραξίας.

Και επειδή βλέπω να ραγίζουν πολλές ευαίσθητες εθνικά καρδιές για το ενδεχόμενο να μην πετούν στα βάθη του ορίζοντα και να χάνονται μέσα στα φέσια οι έξι υπερήφανοι ελληνικοί κύκλοι της Ολυμπιακής, προτείνω μια μέθοδο απάλυνσης του πόνου για την απώλεια. Δείτε αυτά τα στρογγυλά στις ουρές των αεροπλάνων όπως πραγματικά είναι. Εδώ και πολλά χρόνια δεν είναι κύκλοι: είτε πρόκειται για μπαλώματα, είτε συνηθέστερα για μηδενικά από τα χρέη…

4 comments:

Τρύφων said...

Υπάρχει κάποιος υπολογισμός για το τι έχει κοστίσει ο Ολυμπιακή στο Ελληνικό δημόσιο συσωρευτικά όλα τα χρόνια της λειτουργίας της; Αποπληθωρισμένα σε τρέχουσες τιμές;

Πολύ θα ήθελα να μάθω το νούμερο. Έτσι για να ονειρευτούμε τι θα μπορούσε να έχει γίνει με αυτά τα λεφτά.

spiritus leviter said...

Έχω είκοσι χρόνια να ταξιδέψω με αυτή την εταιρεία, αλλά αισθάνομαι εξευτελισμένος, επειδή έθρεψα την ψευδαίσθηση ότι παρόμοια "αντιστασιακή συμπεριφορά" θα είχαν και άλλοι ομο-φορολογούμενοί μου. Του κάκου! Η Ολυμπιακή είναι ένας καρκίνος αχάριστος - δεν τελειώνει ποτέ.

Τώρα, το να πρέπει να δικαιώσουμε το κλείσιμό της καλώντας το "αριστερή πολιτική", νομίζω ότι θα διαφύγει προσοχής - και αυτό! Ο μιθριδατισμός μας είναι, φευ, ισχυρότερος.

Anonymous said...

Γεια σας. Διάβασα το άρθρο σας στο Αγγελιοχώρο για το θέμα της Ολυμπιακής και θα ήθελα να σας ομολογήσω πως, πραγματικά, αηδίασα με τις ανοησίες που γράψατε και προσπαθείτε να διαμορφώσετε άποψη στην κοινή γνώμη της πατρίδας μας. Είναι πραγματικά λυπηρό μορφωμένοι, υποτίθεται, άνθρωποι σας εσάς να ασπάζονται την προπαγάνδα που προσπαθούν να περάσουν τα δυο μεγάλα κόμματα εξουσίας στον λαό για να κλείσουν ένα κομμάτι ιστορίας αυτού του τόπου που θα μπορούσε να είχε διαπρέψει αν αυτοί οι ίδιοι οι πολιτικάντηδες που είναι μέσα στον κοινοβούλιο δεν το είχαν φέρει σε αυτό το χάλι..... Αυτός που το δημιούργησε αυτό το χάλι, λοιπόν, αυτός να βρει και τη λύση του. Ο λαός ψηφίζει τους πολιτικούς για να βρίσκουν λύσεις στα προβληματά του και όχι για να μην βρίσκουν λύσεις. Έτσι εαν δεν μπορούν ας πάνε να γίνουν δικηγόροι, γιατροί και ότι άλλο τους φωτίσει ο Θεός.
Επιπλέον, είναι ανεπίτρεπτο να κάνει κουμάντο η ΕΕ σε ένα θέμα που όπως ισχυρίζεσται, χωρίς να έχετε στοιχεία, το πλήρωσε ο ελληνικός λαός "χρυσάφι". Διαφορετικά να μην ψηφίζουμε στις εθνικές εκλογές........να περιοριζόμαστε στις ευρωεκλογές.
Δεν θα μπω στην κουβέντα για τα νησιά μας ή την Αλεξανδρούπολη ή τα Ιωάννινα. Αυτά είναι αυτονόητα που ο κάθε κοινός νους καταλαβαίνει, όσοι όμως σκέφτονται με γνώμονα τον άνθρωπο και όχι τους αριθμούς, όπως είσαστε εσείς!
Ας επιτρέψουμε λοιπόν στην Turk Hava Yollari να πετάει στο ΚΑστελόριζο, την Κάσο, την Αστυπάλαια, την Κω, την Αλεξανδρούπολη και τους ακρίτες μας στο έλεος του Αλλάχ, όσοι απομείνουν.... Ας αφήσουμε τουσ χιλιάδες μετανάστες μας να πετούν με την AIR FRANCE (κρατική), την ALITALIA (κρατική), την LUFTHANSA (κρατική) και πολλά άλλα παρδείγματα τα οποία επιμελώς αποκρύπτονται από κρατικοδίαιτους παράγοντες και δημοσιογράφους.
Θα τελειλωσω λέγοντας πως ο γέροντας που καπνίζει φθηνά τσιγάρα, θα συνεχίσει και μετά το κλείσιμο της εταιρίας να κάνει το ίδιο (εδω είμαστε) εκτός και αν εσείς ξέρετε κάτι που οι άλλοι όχο. Έρχονται, δηλάδη, φοβερές αυξήσεις στις συντάξεις? Τέλος, ας υπάρχουν και κάποιοι εργαζόμενοι σε αυτήν την χώρα που να παίρνουν 1500-2000 ευρώ τον μήνα. Δεν πειράζει.......Γιατί για τους υπόλοιπους είτε κλείσει η ΟΑ, είτε όχι το 700άρι το έχουν στην τσέπη τους.
Υ.Γ. Θα ήθελα πάρα πολύ να σας δω να γράφετε και για κλείσιμο της ΔΕΗ. Είναι ελλειματική.....Εκτός κι αν χρισιμοποίειται δυο μέτρα κ δυο σταθμά.
Χαιρετίσματα στο κόμμα που υπηρετείτε και ..... όχι δεν εργάζομαι στην ΟΑ. Είμαι ελεύθερος επαγγελματίας.

Fivos Karzis said...

Προς Τρύφωνα:

Δεν έχω τα στοιχεία. Πολύ ενδιαφέρον ερώτημα. Τα αναζητώ από χθες - αλλά καθώς δεν υπάρχουν ισολογισμοί δεν είμαι καν βέβαιος ότι θα βρεθούν. Πάντως, αν έχω κάτι θα επανέλθω.

Προς spiritus leviter

Δεν μιλάω καθόλου για "δικαίωση" του κλεισίματος. Μακάρι να μην έκλεινε η Ολυμπιακή. Αλλά πόσα πρέπει να πληρώσουμε για να πάρουμε απόφαση ότι κανείς έως τώρα δεν διαχειρίστηκε την Ο.Α. χωρίς κομματικές και ρουσφετολογικές υστεροβουλίες, ή πάντως χωρίς το βασικό ένστικτο της αποφυγής του πολιτικού κόστους για την εξυγίανση - αμφίβολη κι αυτή τελικά...

Προς ανώνυμο

Πρώτα από όλα γιατί αηδιάσατε; Γιατί πρέπει να υπηρετώ κάποιο κόμμα και να είμαι πληρωμένος δημοσιογράφος; Σας φαίνεται τόσο απίθανο απλώς να πιστεύω αυτά που γράφω; Δεν θα σας πείσω, αλλά πείτε μου αν θέλετε τι άραγε θα μπορούσα να σας πω ή να κάνω για να σας πείσω (εκτός από το να αλλάξω αυτά που γράφω ώστε να συμπίπτουν με τη γνώμη σας).


Ακόμη κι έτσι, όμως, η κριτική ζητάει μια απάντηση. Λέτε ότι είναι απαράδεκτο να κάνει κουμάντο η Ε.Ε. Άραγε δεν γνωρίζουμε συμμετέχοντας στην Ε.Ε. (και λαμβάνοντας ένα και δύο και τρία και τέσσερα κοινοτικά πακέτα) ότι αναλαμβάνουμε και κάποιες υποχρεώσεις; Το ζήτημα είναι το ισοζύγιο. Το εκτιμήσαμε θετικό - και ήταν πράγματι θετικό. Άρα είναι τρομερό να ανταποκρινόμαστε και στις υποχρεώσεις, τις οποίες άλλωστε συναποφασίσαμε;

Λέτε πως δεν έχω στοιχεία για τα χρέη. Δεν ξέρω κάποιον άλλον που να το αμφισβητεί, ούτε τους συνδικαλιστές της ΟΑ.

Λέτε για τα νησιά. Είπε κανείς να μην έχουν σύνδεση; Το μόνο που υποστηρίζω είναι ότι αυτό μπορεί να γίνει με μια δεσμευτική σύμβαση από άλλη εταιρεία, κρατική ή ιδιωτική. Και επειδή μου άρεσε το παράδειγμα με την Turk Hava Yollari, τι είναι καλύτερο; Να πηγαίνει η ΟΑ στο Καστελλόριζο και να μην επιτρέπεται ελληνική σύνδεση, αεροπορική ή ακτοπλοϊκή, με Ίμβρο και Τένεδο, ή να γίνονται και τα δύο; Θα προτιμούσα την ελευθερία των συνδέσεων για λόγους αρχής, αλλα νομίζω ότι μας συμφέρει κιόλας...

Οι μετανάστες είναι η καλύτερη πελατειακή βάση για την Ολυμπιακή. Θα μπορούσε να την αξιοποιήσει και να είναι άριστη εταιρεία και ίσως και κερδοφόρα. Αλλά δεν είναι. Δεν φταίνε οι μετανάστες που πετούν. Φταίνε τα ρουσφέτια και οι κομματικοί κουμπαράδες. Αλλά αυτό συμβαίνει. Σε έναν άλλο καλύτερο κόσμο, ή σε ένα άλλο καλύτερο κράτος, όπως αυτό της Air France, ή της Lufthansa (γιατί η Alitalia έχει φαλίρει και αποκρατικοποιείται), όλα θα ήσαν διαφορετικά. Αλλά εμπιστεύεστε αυτό το σημερινό ελληνικό κράτος; Πιστεύετε στα σοβαρά ότι εάν αύριο η Ολυμπιακή είχε με μαγικό τρόπο μηδέν χρέη, δεν θα τη φόρτωναν με μερικές ακόμη χιλιάδες προσλήψεις μέσω "συνέντευξης";

Ο "εθνικός αερομεταφορέας" μου θυμίζει την παλιά προειδοποίηση ότι όπου ακούτε πολλές φορές τη λέξη "εθνικός" να κοιτάζετε προσεκτικά το πορτοφόλι σας.

Και, αλήθεια: ξέρετε τους όρους συνταξιοδότησης των υπαλλήλων της Ολυμπιακής; Ξέρετε πόσοι προσλήφθηκαν για πτητικό έργο και είναι εδάφους-εδάφους; Εν τέλει δεν απαντήσατε και στο γιατί πρέπει η κοινωνία να επιδοτεί το εισιτήριο του σχετικά πιο εύπορου τμήματος που χρησιμοποιεί αεροπλάνα και όχι, ας πούμε, το ακτοπλοϊκό εισιτήριο. Αν πληρώνουμε τα χρέη της ΟΑ, σημαίνει ότι πληρώνουμε ένα μέρος του εισιτηρίου Αθήνα-Ηράκλειο, ενώ εκείνοι που πληρώνουν κατά πλειοψηφία πηγαίνουν με δικά τους έξοδα και μόνον με το καράβι.

Με αυτά και με αυτά είμαι "κρατικοδίαιτος"...