Monday, February 11, 2008

Νεωτερισμοί και ευκαιρίες

Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου – και το εμπόριο βρίσκεται σε άνθηση. Δεν ακούσατε τον κ. Πάγκαλο; Ο Συνασπισμός είναι μια ΕΒΓΑ (έτσι τις λέγαμε παλιά…) που τώρα έγινε συνοικιακό σούπερ-μάρκετ και θέλει να ψωνίσει από το μεγάλο πολυκατάστημα του ΠΑΣΟΚ χωρίς να πληρώσει. Δεν ακούσατε τον κ. Τσίπρα; Όταν πηγαίνει στο σούπερ-μάρκετ, δεν αισθάνεται πως φεύγει με κλοπιμαία, αντίθεται νιώθει πως τον ληστεύουν.

Επειδή σας έχει διαφύγει, το πρόβλημα δεν είναι καινούργιο και έχει πραγματική βάση. Δεν αφορά τα φαντασιακά hyper-marches μικρεμπόρων ή χρεωμένων μεγαλοκαταστηματαρχών. Αφορά την πραγματική αγορά. Στην τελευταία σύνοδο της Κεντρικής Οργανωτικής Επιτροπής του Συνεδρίου του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Παπανδρέου προανήγγειλε ότι το κόμμα του θα περάσει σε φάση ακτιβισμού για να αντιμετωπίσει το υπ’αριθμόν ένα πρόβλημα των πολιτών, όπως οι ίδιοι το αναφέρουν στις δημοσκοπήσεις: την ακρίβεια. Είπε, λοιπόν, τότε ο κ. Παπανδρέου ότι το ΠΑΣΟΚ θα φτιάξει καταναλωτικούς συνεταιρισμούς, που θα χτυπήσουν το κερδοσκοπικό εμπόριο και θα επιβάλουν την εξυγίανση της αγοράς. Δεν γνωρίζω σε ποια φάση υλοποίησης βρίσκεται το σχέδιο, αλλά από εικονογραφική άποψη έχει πλήρως επιβληθεί στην πολιτική επικαιρότητα.

Θυμίζω ότι πρώτος το έργο το έπαιξε ο κ. Καραμανλής πριν από τις εκλογές του 2000 όταν επισκέφθηκε ψιλικατζήδικο-μίνι μάρκετ στο Παλαιό Φάληρο. Είχε τότε υποσχεθεί ευημερία και μακροημέρευση. Ρεπορτάζ αργότερα έδειξαν πως η ιδιοκτήτρια του φαληρικού μάρκετ φαλίρισε. Ποιο είναι το έργο; Πρόκειται προφανώς για την πολιτική εκδοχή τού «ο θάνατος του εμποράκου».

Τα μαγαζιά για να επιβιώσουν και να αποκτήσουν πελατεία έχουν δύο υποχρεώσεις: η μία είναι να μην κλέβουν ο ένας τον άλλο οι συνεταίροι. Και η άλλη είναι να προσαρμόζονται στις ανάγκες της αγοράς. Να κρατάνε ευχαριστημένη την πελατεία τους. Να βρίσκει αυτό που έχει έρθει να ψάξει. Να μην πηγαίνει, ας πούμε, κανείς για ρούχα και να του πουλάνε τριμμένα γιλέκα και παντελόνια καμπάνα. Μπορεί να έχει συνηθίσει. Μπορεί να είναι φίλος με τον ιδιοκτήτη. Μπορεί να έχει και ο ίδιος κάποιο εμπορικό (νεωτερισμούς τα έλεγαν κάποτε…) και να έχει παρόμοια προβλήματα. Αλλά τελικά, αν το μαγαζί δεν φέρει μοντέρνο εμπόρευμα, θα καταλήξει στο Ζάρα.

Ο κ. Τσίπρας έχει ένα διαφορετικό πρόβλημα. Το μοντέλο πουλάει. Είναι της μόδας, είναι φρέσκο, έχει απήχηση και ανταπόκριση. Αλλά, όπως ξέρουν και στο σκληρό κόσμο της ωτ κουτύρ, όπου θέλει να παίξει, οι μαιτρ ξεχωρίζουν από τα ανερχόμενα ταλέντα όχι στη πρώτη, αλλά στη δεύτερη κολλεξιόν.

Κατά τα άλλα, στην εγχώρια αγορά της επικαιρότητας συνεχίζονται μεγάλες εκπτώσεις - προσφορές - ξεπούλημα.

2 comments:

Simos Kosmetatos said...

Εξαιρετικό το κείμενό σας κ. Καρζή.

Το προσθέσαμε στο κείμενο οι blogger έγραψαν για τον Αλέξη Τσίπρα στο e-go.

Μπορείτε να το δείτε εδώ

Καλή εβδομάδα!

Anonymous said...

"Νεωτερισμοί και οκαζιόν", όπως λέγαμε παλιά (για να είναι ασορτί και με την ΕΒΓΑ). Διότι ο νέος είναι ωραίος-the man of the hour, literally- αλλά ο παλιός (Σφυγμός)είναι αλλιώς...ωραίος! Επειδή θυμάται, ανακαλεί και συνθέτει στο παρόν. Πάντα μεγάλο προσόν των κειμένων σας. Μερσί.